Sokndal videre i OBOS-cupen

Tonstad stadion

Tonstad – Sokndal 1-3 (0-0)

Dommer: Morgan Hobberstad – ok

Mål: 0-1Kevin Mydland (50), 0-2 Ole Gabriel Urdal (55), 1-2 (65), 1-3 Julian Eia Toks (80)

*** Jørgen Midtbø

** Alf Georg Grastveit

*Kevin Mydland

Tonstad og Sokndal møttes på tirsdag for å avgjøre hvem som skulle gå videre i OBOS-cupen. Siden Tonstad ligger en divisjon under Sokndal fikk vertene for oppgjøret starte med et straffespark, uten å få uttelling for det. Kampen startet dermed 0-0. Hjemmelaget la presset enormt lavt, og lå med 11 mann bak midtbanen hver gang gjestene hadde ballen. Likevel klarte Sokndal å komme til mange store sjanser, uten at det ble noen scoring. Tonstad skapte også et par farligheter på noen overganger, men kom aldri til de helt store mulighetene. Første omgang endte dermed målløs, men SIK burde gått til pause med en grei ledelse, da de hadde et veldig gått tak om kampen.

Andre omgang ble mer målrik, og med kun et par minutter spilt kunne Kevin Mydland sette gjestenes første scoring for dagen. Han driblet omtrent hele Tonstad-laget, og kriget seg gjennom 16-meteren før han enkelt kunne trille inn 0-1. Dette startet en veldig god periode for gjestene, og kun få minutter senere kunne Ole Gabriel Urdal sette inn 0-2. Målet kom etter en høy gjenvinning, og Ole Gabriel ble spilt gjennom alene med keeper. Sokndal stod veldig høyt i banen, og det førte til at Tonstad fikk en del bakrom å jobbe i. Omtrent halvveis inn i omgangen kunne Tonstad redusere til 1-2, og skapte straks litt mer spenning i kampen. Målet gav vertene en ny giv, og de kom til en del større muligheter i løpet av kort tid. 10 minutter før slutt kunne Julian Eia Toks sette spikeren i kista, og sikre avansement i OBOS-cupen med kampens siste mål.

(Bilde av Erling Ernst Josdal)