Sokndal foran Hellvik

SIK vant lokaloppgjøret og avanserte forbi Hellvik på tabellen.

5.divsjon, menn

Sokndal – Hellvik 3-0 (1-0)

Hauge Kunstgress SR-bankbanen

Mål: 1-0 Thomas Åvedal (30), 2-0 Ole Gabriel Urdal (82), 3-0 Erlend Støle (87)

Dommer: Morten Larsen Stople, Buøy IL – God

Tilskuere: 100

Stjernetoppen Sokndal:

*** Thomas Åvedal

** Piotr Jakub Kowalik

*Jon Terje Omdal

Stjernetoppen Hellvik:

*** Eirik Dirdal

** Stig Larsen

* Marius Grastveit

Både Hellvik og Sokndal har startet sesongen godt og lå like bak toppen begge to. Kampen startet jevnt og med lite klare sjanser til noen av lagene. Det gikk noe tregt i angrepsspillet for begge lag, spesielt SIK kunne nok gjort det bedre med et høyere tempo. Etter hvert kom mulighetene, men sjansene ble avverget av forsvaret til begge lag. Etter omtrent en halvtime tok hjemmelaget ledelsen. Thomas Åvedal steg høyest på en corner og headet hardt mot mål. Ballen føk i nettaket før Hellviks-keeper fikk opp nevene. Målet endret ikke kampbildet, lagene fortsatte jevnt og kriget tett om å dominere kampen uten at noen av lagene klarte nettopp det. Sokndal var farlige på kantene og kombinerte fint i angrepspiller til tider, men flere mål ble det ikke.

Det var ingen spektakulær fotballkamp av noen av lagene, men man satt med en viss følelse av at hjemmelaget skulle holde på ledelsen og ta de tre poengene. Den følelsen ble satt på prøve da Hellvik ble tildelt straffespark etter omtrent en time spilt. Dog virket straffetakeren nervøs, kampen var trossalt et lokaloppgjør mellom jevne lag. Straffen fløy dessverre for Hellvik godt både til side og over målet. Utover kampen ofret Hellvik mer og mer fremover. Men bortelaget klarte ikke å skape de sjansene som de håpet på, energien og troen i angrepsspillet virket ikke å være tilstede. I stedet var det Sokndals angripere som fikk stadig mer rom å boltre seg på. Dette rommet utnyttet dem to ganger på slutten av kampen og punkterte lokaloppgjøret.