Surt tap mot Hellvik

Sokndal – Hellvik 0-2 (0-0)

Dommer: Morten Larsen Stople (Buøy IL) – middels

Mål: 0-1 Jon Audun Ege (60), 0-2 Jon Audun Ege (86)

*** Trond Erik Larsen

** Espen Eia

*Jørgen Midtbø

Fredag 8. Juni var Sokndal klar for et nytt lokaloppgjør. Denne gangen var det Hellvik som var motstander. Lokaloppgjøret mellom Sokndal og Hellvik har blitt kjent for tøffe taklinger og harde dueller, i dag ble intet unntak. De to foregående kampene før fredag var det delt ut ni kort til sammen, og på fredag ble det delt ut fire.

Første omgang startet rolig, og ingen av lagene spilte veldig offensivt. Hellvik satset i kjent stil på å slå lange baller bak forsvaret til Sokndal men var for upresise i starten av kampen til å komme til de store sjansene. Sokndal prøvde å holde ballen en del på bakken, og utfordre på kant. Dessverre for hjemmelaget ble det slått mye feilpasninger og gjestene kunne bryte spillet flere ganger på midtbanen. Hellvik var svært nær en scoring i første omgang etter en corner, men vertene fikk klarert på strek ut til ny corner. Dette var det nærmeste noen av lagene var en scoring i første omgang, men kampen stod målløs til pause.

Andre omgang startet likt som første, men Hellvik begynte nå å treffe på noen fler lange pasninger og så mer skjerpet ut enn i første omgang. Sokndal hevet seg også noe, men slet med å trenge helt igjennom Hellviks forsvar. Halvspilt inn i omgangen kom kampens første mål, da Jon Audun Ege fikk med seg ballen gjennom hjemmelagets forsvar og kom alene med keeper. Her gjorde han ingen feil og sendte gjestene opp i ledelsen. Hjemmelaget var nå nødt til å få et mål, og stilte seg høyere i banen, som også gav mer rom bak forsvaret. De klarte nå å holde litt mer på ballen, og spilte seg til noen sjanser, uten å få uttelling. Like før slutt fikk bortelaget satt spikeren i kista da Jon Audun satte sitt andre for dagen, og kampen var avgjort. Et kjedelig hjemmetap for Sokndal, som hadde muligheten for å flytte seg opp på tabellen. En viktig seier for Hellvik som kunne flytte seg opp fra sisteplass.