Skuffende tap for Sokndal

SIK taper terreng i toppen med et skuffende hjemmetap.

Fotball

5.divisjon, menn

Sokndal – Dirdal 1-1 (1-2)

Hauge Kunstgress SR-bankbanen

Mål: 0-1 (15), 1-1 Jørgen Midtbø (25), 1-2 (50)

Dommer: Morten Larsen Stople, Buøy IL- svak

Jone Mathiesen, William Stene, Thomas Åvedal, Simen Løvås, Anders Magne Hadland, Jon Terje Omdal, Inge Andreas Pettersen, Kevin Mydland, Erlend Støle, Ole Gabriel Urdal

Innbyttere:

Joakim Mathiesen, Jone Mysing, Sveinung Rosland, Julian Toks

*** Kevin Mydland

** Erlend Støle

*Inge Andreas Pettersen

Kampen var jevn fra starten av og dominert av høyt tempo. Et tempo som etterlot lite tid til finspill. Man kan si at det var bortelaget Dirdal som la opp til denne spillestilen og Sokndal kastet seg mer og mer med på denne typen fotball. Et vellykket trekk for Dirdal som på denne måten hindret SIK fra å komme i gang med sitt egen spill. Dirdal tok en tidlig ledelse på det som nok var en feilberegning fra SIKs keeper. Ballen ble hakket for høy og gikk i mål. Sokndal presset på for en utlignet og lyktes da Jørgen Midtbø fant målet fra bakre stolpe etter et lengre angrep. SIK var best da de fikk gang på sitt eget spill langs bakken, men dette ble gjort vanskelig av Dirdals angripere som stadig jaget opp tempoet og ga hjemmelaget lite pusterom. Dermed ble det vanskelig for SIK å spille seg fremover. Dagens dommer kunne hatt en bedre dag og hadde flere rare avgjørelser begge veier, dog ble hans dømmekraft til dels avgjørende for SIK da han overså et klart straffespark til Erlend Støle og Sokndal. Sokndal virket rystet av Dirdals spillestil og tidlige mål, hjemmelaget kom aldri opp på sitt toppnivå.

Dirdal tok igjen ledelsen tidlig i andre omgang og hjemmelaget virket nok engang rystet og overrasket over at de lå under i kamp de hadde forventet å vinne. I andre omgang ble Dirdals spillestil enda mer dominerende for begge lag. SIK slet med å involvere sine gode ballspillere på midtbanen. Dog kom Dirdal snart på defensiven og Sokndal presset hardt for scoring. Siste tjue minuttene spilte omtrent alle Dirdal-spillerne forsvar og omtrent hele SIK-laget var stadig i angrep.  Utallige ganger ble ballen slått inn i Dirdals 16-meter, men det ville seg ikke for hjemmelaget. Dirdal var gode i eget felt og vant nok kampen på det.