Seier på Sokndalsdagene

Sokndal – Oltedal 2-1 (1-0)

Mål: 1-0 (10) Jone Nærem Mysing, 1-1 (52), 2-1 (88) Julian Eia Toks

Fotball 5. Divisjon

Stjerner:

*** Kevin Mydland

** Thomas Åvedal

* Jørgen Midtbø

På fredag var det duket for det mange ser på som den viktigste kampen hvert år for Sokndal, nemlig den faste hjemmekampen under Sokndalsdagene. I år var det Oltedal som fikk æren av å gjeste Sokndal stadion med over 200 tilskuere. Kampen leverte også stor underholdningsverdi, med annullerte mål, godkjente mål, og rødt kort.

Sokndal åpnet kampen med å spille sine soleklart beste minutt så langt i år, hvor de holdt ballen i laget nesten sammenhengende de første 15 minuttene. Hjemmelagets spilleree var tydelig offensive i presset og brøt ballen på motstanders banehalvdel hver gang de fikk låne kula. SIK skapte flere sjanser i åpningsminuttene, og Jone Mysing satte dagens første scoring etter nydelig spill fra vertene. Etter målet ble det gradvis en mer åpen kamp. Sokndal mistet litt av gnisten fra tidligere og var ikke like suverene i duellene lengre. Like før pause ble Anders Magne spilt gjennom på en stor målsjanse, og kom alene med gjestenes keeper. Han tuppet ballen forbi målvakten, som allerede var på vei inn i en takling. Det endte med rødt kort og tidlig dusj for sistnevnte, og Sokndal gikk i til pause med ledelse og en spiller mer på banen.

Andre omgang var mindre strukturert. Ingen av lagene hadde noe klart overtak, og det ble en liten stillingskrig på midtbanen. Selv om Oltedal nå var en mann mindre, virket de gjenstående spillerne til å jobbe bedre sammen, og fikk det første målet i omgangen etter et godt slått frispark. Sokndal startet å trykke på etter dette, og skapte flere muligheter. Dette åpnet også opp rom for Oltedal, som var farlige på kontringer. Spenningen holdt seg helt til kampen ble blåst av. Sokndal var sultne på 3 poeng, og få minutter før slutt satte Julian Toks inn seiersmålet. Det var likevel mer spenning igjen i kampen, da Oltedal igjen var farlige på dødball. Sokndal reddet på strek rett før kampen ble blåst av, og Sokndals spillere kunne nyte resten av Sokndalsdagene med 3 poeng i sekken.