SIK tapte knepent i kvalifiseringen

Sokndal hang med helt inn, men Sola 2 gikk seirende ut. I dette noe spesielle året med omlegging av divisjonssystemene ble puljevinner av 5.divisjonene kun gitt opprykksmulighet i kvalifisering mot lag som havnet på 6.plass i årets 4.divisjoner. Sokndal møter dermed Sola 2 over to kamper. Først kamp gikk i Sokndal.

Kvalifisering for 4. divisjon Rogaland – Sokndal Stadion
Sokndal – Sola 2-3 (1-2)
0-1 (5) Håvard Meinseth
0-2 (9) Morten Eriksen
1-2 (16) Rune Linnerud
2-2 (48) Anders Magne Hadland
2-3 (72) Morten Eriksen

Dommer: Anders Løge, Forus og Gausel IL – God kontroll
Tilskuere: 60

*** Rune Linnerud
** Ole Gabriel Urdal
* Erlend Støle
(Vanskelig å dele ut stjerner i dag. Hele laget spilte gjennomgående godt, men ingen utmerket seg spesielt mye bedre enn de andre.)

Laget: Alf Georg Grastveit, Mads Nesvold, Thomas Åvedal, Ruben Haaland, Christer Bu Mathiesen, Simen Løvås, Jon Terje Omdal, Kevin Mydland, Erlend Støle, Rune Linnerud, Ole Gabriel Urdal

Innbyttere: Anders Magne Hadland, Tony Andre Eia, Joakim Mathiesen

Sola grep tak fra starten av i kampen. Den gamle storspilleren Morten Eriksen ledet an og Sola satte en tidlig støkk i hjemmelaget med to scoringer. Sokndal virket svært avventende i starten av kampen og Sola visste å straffe dem for det. På det tidspunktet fryktet man en enveiskamp. Det skjedde ikke. Hjemmelaget våknet og fikk kjempet seg inn i kampen igjen. Rune Linnerud scoret på corner og ga SIK håp igjen. Sola fortsatte å trille ball på leting etter nye åpninger, men SIK fikk stengt igjen de fleste hullene. Spiller for spiller kunne man se en favorisering av Sola, men en forbilledlig laginnsats og organisering sendte Sokndal opp på høyde med dem. Sjansene kom begge veier. Sokndal på kontringer og Sola i mer etablert spill.

img_8179Toppscorer Anders Magne Hadland ble sendt inn i pausen og scoret nesten umiddelbart for SIK. Sokndal hadde dermed fått rettet opp fiaskostarten. SIK presterte godt og for en periode var de helt på høyde med Sola og vel så det. Som i slutten av første omgang kom sjansene begge veier og spenning var på topp. Dessverre for SIK var det Morten Eriksen som igjen fant nettmaskene og sendte Sola i ledelsen nok en gang. Det kom noen saftige sjanser til begge lag på tampen da SIK måtte jage, men flere mål ble det ikke. Returkamp spilles tirsdag.