Endelig seier for SIK

Sokndal – Frøyland 2 3-1 (2-0)

5.divisjon fotball

Sokndal Stadion, SR-bank banen

Mål: 1-0 Jon Terje Omdal (24), 2-0 Inge Andreas Pettersen (40), 3-0 Kevin Mydland (50), 3-1 (61)

Dommer: Rune Røyland, Hovsherad IL – God

***Simen Løvås

**Jon Terje Omdal

*Inge Andreas Pettersen

Et Sokndal med mange spillere utilgjengelige måtte omrokere flere spillere til denne kampen. Da hjalp det at tidligere EIK- og Eiger-spiller Inge Andreas Pettersen gjorde comeback for barndomsklubben. Bortelaget Frøyland 2 la seg lavt fra start og lot SIK styre spillet. Hjemmelaget skapte tidlig et par farligheter. Etter drøyt tjue minutter ble Jon Terje Omdal sendte alene med keeper hvor han gjorde ingen feil og sendte SIK i ledelsen. Nær pause ble vi vitne til kampens prestasjon av debutant Pettersen da han driblet seg igjennom fire-fem motspillere og banket ballen i nettet alene med keeper. Sokndal leverte en god omgang og Frøyland hang ikke med.

SIK fortsatte å kjøre på i andre omgang. De dominerte stort mot Frøyland som knapt var over midten. Kevin Mydland sendte raskt Sokndal opp i en klar 3-0 ledelse. Etter dette målet kan det virke som om hjemmelaget slapp seg litt nedpå, fornøyd med egen ledelse, og ga bort initiativet. Frøyland grep muligheten, kom seg i angrep og reduserte på en corner. Etter redusering fortsatte presset mot Sokndal. Frøyland vartet opp med et skudd i tverrliggeren og hjemmesupporterne begynte å bli bekymret for en opphenting. Dog gikk Frøyland tidlig opp for krefter og de mistet grepet. Bortelaget hadde få innbyttere til å puste nytt liv i angrepet og skapte ikke noe mer i kampen. Sokndal kontrollerte kampen inn i de siste minuttene uten å briljere.

Joakim K. Mathiesen