Sokndal videre i cupen med et nødskrik

Rogalandscupen

Sokndal – Tonstad 3-2 (2-1)

Sokndal stadion, SR-bankbanen

Mål: 0-1 (22), 1-1 William Stene (24), 2-1 Kevin Mydland (27), 2-2 (78), 3-2 Anders Magne Hadland (93)

Dommer: Morgan Hobberstad – Lye IL

På grunn av divisjonsforskjell ble Tonstad tildelt et straffespark før kampstart. Den sjansen klarte ikke bortelaget å unytte. Straffesparket ble satt til side for mål. Kampen begynte dermed med stillingen 0-0. Sokndal tok initiativet fra starten av kampen, dog var det Tonstad som tok ledelsen på en av sine sjeldne visitter i angrep. Et godt skudd i høyre kryss sendte bortelaget i føringen. Sokndal svarte raskt med en heading og scoring fra William Stene etter en dødball. Et par minutter senere sendte Kevin Mydland SIK i føringen, etter en sjansebonansa foran målet til Tonstad. Bortelagets gode unge keeper måtte til slutt gi tapt.

I andre omgang endret kampbildet seg. Sokndal ble for komfortable, manglet tempo og oppfinnsomheten var borte fra angrepsspillet. Tonstad utnyttet dette og kom på flere flotte overganger. Bortelaget sikret seg en straffe og utlignet på den. Målet til Tonstad ga Sokndal en brå oppvekker. Resten av kampen jaget hjemmelaget i angrep på jakt etter en avgjørende scoring. Sokndal skapte mange farligheter, men måtte vente til dypt inne på overtiden før scoringen kom. Tonstads forsvar var paniske på slutten av kampen og SIK vante flere dueller mot dem før Anders Magne Hadland sikret seier mot gamleklubben fra kort hold.

Joakim K. Mathiesen