Tap mot Hellvik

Hellvik – Sokndal 5 – 2 (3 – 0)

Dommer: Adrian Hima (Haugar, SK) – middels

Mål: 1-0 Truls Henriksen Gyland (25), 2-0 John Audun Ege (35), 3-0 Daniel Mong (45), 4-0 John Audun Ege (50), 4-1 Jon Terje Omdal (76), 4-2 Anders Magne Hadland (81), 5-2 Øystein Aamodt (90)

På torsdag var det duket for et nytt lokaloppgjør, da Hellvik tok imot Sokndal. Før kampstart var begge lag klar over at Hellvik var nær garantert nedrykk til 6. divisjon dersom Sokndal tok med seg tre poeng hjem. Sokndal på sin side kjemper om en 3. Plass i 5. divisjon. På vårsesongen tok Hellvik med seg tre poeng hjem fra Sokndal, og Sokndølene håpte å få revansj på torsdag. Slik ble det ikke, og Hellvik står nå med totalt 12 poeng, hvorav 6 av poengene har kommet mot Sokndal.

Kampen startet rolig, og det tok lang tid før det ble skapt noen sjanser. Hellvik holdt mest på ballen, og Sokndal startet defensivt. Etter hvert ble SIK mer aggressive i presset i håp om få farlige brudd høyere i banen. Presset førte til få brudd, og ble til Hellviks fordel da de fikk driblet seg mer gjennom. Hellviks første mål kom da de fikk frispark på 17 meter. Dødballen ble satt direkte i mål med et ok skudd. Hjemmelaget fikk satt ballen i nettet to ganger til før dommeren blåste av til pause, bortelaget fikk også skapt noen store sjanser, men manglet sluttprodukt for å få ballen i mål.

I andre omgang så Sokndal friskere ut enn i første, og startet bra. Tidlig i omgangen var likevel Hellvik frampå med en ny scoring. Målet kom etter et innlegg fra frispark fikk gå direkte i mål bak en uheldig sisteskanse. Det virket å ta luften litt ut av bortelaget som jaget poeng, og Hellvik tok over spillet en periode. Det var ikke før helt på slutten av kampen at Sokndal virkelig presset på. De fikk satt to kjappe mål og presset høyt for å få med seg poeng. Helt på tampen var det hjemmelaget som fikk satt spikeren i kista, og økte til 5-2 før kampen var slutt.