Seier mot Brusand!

Sokndal – Brusand 2-1 (0-1)

Mål: 0-1 (30), 1-1 (68) Jone Mysing, 2-1 (76) Julian Eia Toks

Stjerner:

*** Julian Eia Toks

** Thomas Hegdal

* Jørgen Midtbø

På fredag var det toppoppgjør i 5. Divisjon da Sokndal tok i mot serieleder Brusand på Sokndal stadion. Brusand lå på førsteplass, og Sokndal på tredje med to kamper mindre spilt og seks poeng bak. Kampen ble spennende til siste slutt, og inneholdt to direkte røde kort.

Første omgang ble sparket i gang, og lagene startet jevnt. Begge lag trillet mye ball og prøvde å trenge seg gjennom motstanderens forsvar, uten det store hellet i begynnelsen av kampen. Omtrent halvspilt i omgangen snudde bildet litt, hjemmelaget fikk store avstander innad i laget, og slet med å komme tett opp i motstander. Brusand tok da over kampen og fikk holde mye på ballen og ta mange trekk før SIK fikk tak i kula. Når hjemmelaget fikk låne ballen slet de med å skape rom for hverandre, det ble ofte trangt, og de mistet ballen igjen. 15 min før pause fikk Brusand satt inn ledermålet på et velplassert skudd fra omtrent 16 meter.

I andre omgang var det et helt annet hjemmelag som trådde ut på banen, tydelig at trener Lars Arne Stavnheim delte ut noen gode råd til guttene i pausen. Hjemmelaget var tettere i ballfører, og vant ballene høyere i banen. Det skulle likevel lang tid, og en del tilfeldigheter til før hjemmelaget fikk første målet. Bortelagets midtstopper prøvde å heade ballen tilbake til keeper, men traff i stedet Jone Mysing fra SIK, som satte ballen sikkert i mål og utlignet for hjemmelaget. Ikke lenge etter stusset Inge Andreas Pettersen perfekt gjennom til Julian Eia Toks, som sendte hjemmelaget i ledelsen. Dette ble kampens siste mål, men ikke siste store hendelse. Få minutter før slutt ble en Brusandspiller felt av Sokndals Simen Paulsen, bortelagets spiller ble irritert, reiste seg og dyttet Simen. Dommeren hadde det som må kalles en kraftig overreaksjon, og delte ut rødt kort til begge spillerne. Sokndal tok likevel med seg tre poeng, og har nå store muligheter for å innta tabelltopp før sommerpausen.

Heia SIK!