Oppsummering av våren for A-laget

A-laget tar sommerferie på 3.plass i avdelingen, med like mange poeng som Vigrestad på 2.plass. Kun et mål i målforskjellen skiller oss fra 2.plassen. På topp finner man et solid Moi-lag som har vunnet alle kampene denne vårsesongen.

I siste kamp denne våren ble SIK slått ut av nevnte Moi i Rogalandscupen, etter at vi først slo ut Tonstad i første runde. Cupkampen mot Moi var svært jevn. Sokndal tok ledelsen og holdt tett mot et Moi-lag som slet med å skape sjanser. Dessverre sprakk vi til slutt og Moi klarte å snu kampen i løpet av andre omgang. Men kampen var absolutt ikke noe å være flau over, SIK er det laget som var nærmest med å slå Moi denne vårsesongen, et Moi-lag som er altfor gode for denne divisjonen. Allerede første seriekamp til høstsesongen (11.08) møtes lagene igjen og SIK har sjansen til revansj.

Med fjorårets puljeseier viste A-laget hva de var gode for, men vi visste at det ville bli vanskeligere i år, med flere lag som spilte 4.divisjonsfotball året før. Dette på grunn av endringene i divisjonssystemet. Her er en liten oppsummering av våren for A-laget:

SIK begynte nølende og kom ikke spesielt godt i gang. Første kamp ble 3-3 mot Kåsen, etter at SIK klarte å hente opp 3-1 ledelsen til Kåsen takket være gullfoten av Ole Gabriel Urdal. Deretter gikk SIK på et surt hjemmetap (4-2) for Moi og en målkåt Joakim Ødegård. Neste kamp mot Orre gikk egentlig bedre, SIK var svært gode og skapte flust med målsjanser, men gikk ganske utrulig av som tapere av kampen (2-1). SIK fortsatte det gode spillet mot Frøyland 2 og vant fortjent 3-1, til denne kampen var også Inge Andreas Pettersen hentet hjem fra Eiger. Pettersen scoret et meget fiffig driblemål i debuten. SIK fortsatte bra og slo et alltid hardtkjempende Bakke og deres lange baller 1-3 borte på åkeren deres. Neste kamp var Sokndalsdagene-kampen mot toppkonkurrent Vigrestad. Kampen huskes kanskje best for Erlends Støles volleyscoring og det gode været, men denne kampen var en svært god prestasjon av hele laget. To scoringer av Inge Andreas Pettersen sikret en 3-2 seier og viktige poeng i toppen. Disse to kampene innledet en meget lovende periode for SIK. Deretter var det kampen mot Dirdal, en kamp som kom sent i gang fordi vi manglet kveldens viktigste mann – nemlig dommeren. Dommeren dukket heldigvis snart opp. Utfordringen denne kampen var det våte underlaget, SIK slet med å tilvenne seg det vanskelige gresset, men ble bedre utover kampen. Erlend Støle (2) og Inge sikret en 1-3 seier til SIK. Etter mange seire på rad stoppet seiersrekken opp mot Brusand borte. Seieren glapp fire minutter på overtid og kampen endte 2-2… Den gode nyheten var at publikumsfavoritten Lars Kristian Steinberg var tilbake hjemme for sommerferie fra studiene. Han fikk ved flere anledninger vist frem sin lange flotte manke og ble belønnet med en stjerne. Kampen etter var lokaloppgjøret mot Eiger 2. I likhet med Brusand-kampen slet SIK med mange forfall til denne kampen. SIk begynte dårlig og ble passive, noe som var underlig, for motstanderlaget var ikke spesielt imponerende. SIK lå under 2-0 da forsterkningene fra B-laget, Jone Omdal og undertegnede entret matta. Det skyldes nok ikke bare meg og Jone, men SIK fikk i løpet av omgangen en helt ny glød og jaget et utslitt Eiger. SIK utlignet (2-2, Piotrek og Simen) Eigers ledelse, men fløytesignalet gikk før vi fikk sikret seieren med enda et mål. Den neste kampen var oppgjøret mot Hellvik som var både lokal- og toppoppgjør. Hellvik hadde blandet seg opp i toppen, men vi sendte dem ned på jorda igjen med en 3-0 seier. Kampen huskes kanskje best for Hellviks famøse forsøk på straffespark. I siste seriekamp denne våren kjørte SIK over Kåsen i en 6-1 seier der Ole Gabriel scoret hattrick.  Etter denne kampen hadde ikke SIK tapt en kamp på ni kamper. Vi feiret likeså godt med golf med Rolf og lagfest samme dag. Alt i alt kan nok vårsesongen sies å være en suksess, selv med en trøblete start.

Innhold på hjemmesiden denne våren har ikke vært særlig god, det skyldes 90 % meg. Det har vært et travelt semester for å gjennomføre utdannelsen min, og det har gitt meg lite tid til både å se kamper (noen referater har blitt skrevet gjennom 2.håndskilder) og skrive referater. I tillegg det har vært litt vanskelig å tilvenne seg det nye designet. Der jeg tidligere har skrevet et eget referat for hjemmesiden og et til avisen, har jeg i år bare kopiert avisens referat inn her. Derfor har blant annet lagoppstillingen manglet. MEN følger du oss på facebook finner du mye av informasjonen som har manglet har. I tillegg har vi snapchat-konto (sokndal-ik) som har live-oppdatering av A-kamper og annet rundt klubben. Info kan også finnes på https://www.fotball.no/fotballdata/lag/hjem/?fiksId=186985

Når det er sagt håper jeg å bli bedre på å bruke hjemmesiden mer aktivt fremover.