Flomrammede SIK overbeviste i Åna-Sira

Sokndal endte til slutt opp med en klar seier over Eiger 2 i Åna-Sira.

Fotball

5.divisjon, menn

Åna-Sira stadion

Sokndal – Eiger 5-2 (2-2)

Mål: 0-1 Marius Myklebust (24), 1-1 str Inge Andreas Pettersen (31), 1-2  Roi Park Debes (35), 2-2 Ole Gabriel Urdal, 3-2 Jone Mysing (60), 4-2 Inge Andreas Pettersen (75), 5-2 Julian Toks (85)

Dommer: Jan Terje Meland, Lye IL – ok

Tilskuere: 80

Thomas Hegdal, William Stene, Thomas Åvedal, Simen Løvås, Anders Magne Hadland, Jon Terje Omdal, Jone Mysing, Erlend Støle, Inge Andreas Pettersen, Kevin Mydland, Ole Gabriel Urdal

Innbyttere:

Christer Mathiesen, Rune Linnerud, Jone Mathiesen, Julian Toks,

*** Inge Andreas Pettersen

**Erlend Støle

*Christer Bu Mathiesen

På grunn av flommens herjinger i Sokndal måtte SIK finne en ny bane til sesongens siste seriekamp. Som eneste alternativ fotballbane i kommunen ble Åna-Sira stadion raskt foreslått og lokale helter har jobbet iherdig for å gjøre gressmatta klar. Resultatet var overraskende bra, banen ble riktig så fin. Dog var jorden under gresset noe fuktig takket være flommen, så noen underlige situasjoner oppsto. Starten på kampen var rotete, ingen av lagene virket komfortable med å spille på naturgress, men dette kom seg etter hvert. Eiger gikk først opp i ledelsen, SIK-forsvaret misset og Marius Myklebust fikk tuppet ballen i mål før keeper rakk å reagere. Dette innledet en svært hektisk slutt på omgangen. Først fikk SIK straffe etter en klønete takling like innenfor 16-meteren, SIK utlignet på straffen. Få minutter etter fikk Eiger en corner hvor SIK igjen skuffet med sitt forsvarsspill. Roi Park Debes hælsparket ballen i mål for Eiger. Det ble noen hektiske minutter da Ole Gabriel Urdal fikk to digre muligheter for Sokndal, den siste av dem ble satt i mål.

I andre omgang virket SIK mye mer komfortable med underlaget, i tillegg ble det tidlig i omgangen gjennomført noen bytter som hadde en god effekt på laget. Etter omtrent en times spill sendte Jone Mysing SIK i ledelsen for første gang med et solid volleyskudd. SIK ble bedre og bedre utover omgangen og hadde mange gode angrep. Inge Andreas Pettersen gjorde seg til tomålsscorer og sikret ledelsen. Eiger hadde i en periode noen farligheter uten at de greide å score, før SIK fortsatte kjøret deres. Julian Toks fastsatte resultatet med sin 5-2 scoring. Helt på tampen fikk Åna-fødte og SIK-kaptein Thomas Åvedal en diger mulighet til å score på sin barndomsarena. Dessverre misset han muligheten og sjeldent har jeg sett en mann være like skuffet over seg selv.